söndag 10 maj 2015

RÖD OCH DÖD?

Jag såg att vår låtsasminister Stefan Löfven (SAP) skall gå till "stenhård attack" mot allianskollegorna i kvällens partiledardebatt. Löfvens vapen är en "hemlig lista" med skattesänkningar som Alliansen - ofta med SAP:s stöd i riksdagen - genomförde under mandatperioden. Ojdå, ojdå, jag undrar vad Stefan Löfven skall göra med det "vapnet" - strypa någon? Inte vet jag, men motargumenten i kvällens debatt lär bli att SAP m.fl. har röstat FÖR Alliansens nedskärningar.

Well, så fort SAP skall gå till "attack" mot det de kallar "borgerligheten" så kan jag inte låta bli att skratta. Det finns ingen större hycklare och bedragare i svensk politisk historia än SAP, och om det är någon som fött och gött de välbeställda på bekostnad av "verklighetens folk" så är det just SAP. Och det fortsätter partiet med, då det är de premisserna SAP grundades på en gång i tiden.

Nå, jag hoppas att kvällens debatt kommer in på hur man tänkt sig hantera att det råder en kolossal brist på sängplatser på våra svenska sjukhus. I diagrammet här nedan ser du OECD:s jämförelse av antalet sängar per 1000 invånare, mellan 40 länder. Undersökningen utfördes 2014, och den statistik som då var tillgänglig härrörde från 2011. 
 
År 2011 hade alltså Sverige 2,71 sängplatser per 1 000 invånare, vilket renderade i en trettiotredjeplats (33) på 40-listan. År 2012 fanns 2,62 sängar per 1 000 invånare att tillgå i Sverige, och av de 29 OECD-länder som rapporterat in resultat 2012 hamnar Sverige på en tjugosjundeplats (27). Chile och Mexiko hamnar på 28 respektive 29 plats.
 
 


Daily Mail: Only Sweden – which has invested strongly in community care – has fewer hospital beds per head than UK


Jag skall bjuda på en dikt ur Ankdammen av Ian Wachtmeister, som jag har haft hängande på anslagstavlan sedan 1988 (bredvid karikatyren av de två välbeställda farbröderna, varav den ene säger: - Jaha, käre bror, vi röstar väl på socialdemokraterna igen så vi får behålla vårt välstånd. Se: Du, bror och Expo ):

 
Om jag vill ha hjälp att dö
så går det bra i sjukvårdskö,
 
och är jag mycket sjuk och röd,
kan jag bli solidariskt död.


Exempel på "modern" sjukvård. I korridor . . .



Låt oss hoppas att inget allvarligt händer enär den svenska krisberedskapen kraftigt lyser med sin frånvaro.


AB: Löfvens och Romsons hemliga attacklista – mot nya motståndet
Daily Mail: Only Sweden – which has invested strongly in community care – has fewer hospital beds per head than UK
OECD: Stat. Health Care Resources. Hospital beds
Wachtmeister, Ian (1988). Ankdammen. Timbro Förlag, Stockholm.
Krisinformation: Din ingång till myndigheternas krisinformation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar