måndag 5 maj 2014

Politisk cirkus eller sunt förnuft?

Det är alltid roligt att svara på frågor i mediernas s.k. "valkompasser" för att se hur man definieras utifrån sina svar. Men än roligare är det att läsa folks hysteriska kommentarer och ångestfyllda frågor när de sett resultatet av sina svar.

Vi tittar på fyra olika valkompasser som jag besvarat och ser hur jag kan definieras:


Aftonbladets valkompass 2014


Enligt Aftonbladets valkompass är jag vänsterpartist, eller "vänster", vilket i Sverige betraktas som politiskt korrekt och socialt accepterat. I nuläget kan det förstås vara lite småkärvt att sympatisera med vänstern då ett flertal vänsterextrema ägnat sig åt tämligen utomparlamentariska aktiviteter som t.ex. mordförsök och en hel del andra slafsigheter. Dock lär den som är "vänster" inte råka ut för att bli knivskuren i ansiktet, få hundbajs i brevlådan, bli avskedad från jobbet, utesluten ur facket eller få molotovcocktails inslängda i bostäderna. Sådant drabbar ju bara de "högerextrema", typ Henrik Arnstads fascister, eller?

Vi vandrar till nästa kompass:



The Political Compass 2014
I The Political Compass återfinns jag i kvadrant 3 och definieras återigen som en liberal vänster, d.v.s. en person som anser att individen är viktigare än ett avpersonifierat, ansiktslöst kollektiv, men som uppmuntrar och gillar frivillig kollektivism - ej tvångs-, eller s.k. auktoritär statskollektivism. Frivillig kollektivism är det som en gång byggde upp världens samhällen. Politiskt korrekt? Ja och nej, vilket innebär att det är PK att vara vänster men inte att vara icke-kollektivist.

Nästa valkompass:

Sveriges Televisions (SVT) valkompass 2014


I SVT:s kompass är jag "sverigedemokrat", vilka i Sverige betecknas som rasistiska, xenofoba, nazistiska "högerfascister". Hoppsansa, här klev jag raskt över från "vänster" till "höger" utan att ha passerat "gå", d.v.s. inte har ändrat grunduppfattning i någon fråga. Och det är ungefär här det börjar krångla till sig för PK-kollektivet och den skräniga, mediala måsflocken.

Något lättas jag antagligen upp i och med att jag i andra hand tycks vara "piratpartist". Jodå, jag läser ofta vad Amelia Andersdotter skriver på sin blogg, i och med att hon är den enda svenska parlamentariker som fattat att hon sitter på väljarnas uppdrag och därför håller dem informerade. Jättecred till Andersdotter för det.

Är jag politiskt korrekt? Skulle inte tro det, nej. Högerfascister är aldrig PK i Sverige, men de är bra att ha ibland, om man frågar SAP. De vet allt om högerfascister och vad man kan använda dem till.

Vi knallar vidare till den fjärde och sista kompassen:

Svenska Dagbladets valkompass 2014

I SvD:s kompass är jag återigen "sverigedemokrat" (alltså "högerfascist"), men vänstern hänger i hasorna och som god tvåa kommer Migrationspartiet de gröna och Vänsterpartiet.

Gemensamt för de tre svenska kompasserna är att Folkpartiet kommer absolut sist, vilket givetvis har med mitt NJET till NATO att göra. Visst, vi är redan med i det förbannade NATO, men inte rent "formellt", vilket skallerormen Brzezinski Junior gjorde sitt bästa för att gnugga in i svenskarnas medvetande. Något som Sveriges representant i NATO, SAP:s internationelle mörkerman Urban Ahlin, för syns skull avfärdade med den magnifika lögnen att Sverige är alliansfritt och skall så förbli.

Well, hur skall man nu tolka detta? Hur skall man tolka mig? Vad "är" jag? Tja, vad jag "är" eller "inte är", är fullkomligt irrelevant för jag "är" ingenting, och man skall inte tolka resultaten utifrån politisk hållning, för det jag angett i undersökningarna är mina personliga, individuella uppfattningar och åsikter. Det existerar faktiskt ingen höger, vänster eller mitt, och det är fullkomligt ointressant att diskutera personliga uppfattningar i termer av färgade riktningsanvisningar eller lägesbeskrivningar.

Den uppfattningen illustreras också av vad Jimmie Åkesson i förra veckan skrev i SvD, att Rött eller blått i EU spelar ingen roll, vilket de facto är helt korrekt. Dock glömmer eller medvetet undertrycker Åkesson att påpeka att det inte spelar någon roll om du röstar blått eller rött i Sverige heller. Det totalitära samhällssystem som gradvis och under lång tid implementerats i Sverige är alla politiska partier ense om är det rätta, alla är ense om det slutgiltiga målet, så det är bara vägen dit som sker med olika hastighet och med någon viss variation i utformningen. Den verkliga kampen om makten - som man gömmer bakom sina respektive "partipolitiska" plattformar - har vi inget som helst inflytande över, oavsett det gäller Sverige eller EU. Riksdags- och EU-parlamentsvalen kan läggas ned omgående då de bara är kostsamma skådespel för folken; alla beslut fattas och all "politik" förs annorstädes, utom räckhåll för medborgarna.

Ett talande exempel på att "politikerna" agerar utifrån andra agendor och medborgarna ställs helt enkelt bara inför fullbordat faktum:
Har Europas politiker sprungit före medborgarna?
- Det är en intressant fråga. Politikernas jobb är att springa före medborgarna, att leda. Men politikerna är inte ense om vart folket ska ledas. De har också varit dåliga på att visa varför alla förändringar är bra.
          SvD:s intervju med SPP:s chef Sarah McPhee om att EU bör bli mer likt USA


I demokratier är det inte politikernas jobb att leda medborgarna. Politikerna skall utföra det medborgarna uppdrar åt dem att utföra. Men, som jag envist hävdat och fortsätter att hävda så finns det inga demokratier - bara skendemokratier, skådespel. Allt är cirkusföreställningar som ger sken av att medborgare kan påverka. Glöm det, att rösta påverkar ingenting.

Jag deltar inte i skådespel och jag gillar inte cirkus, så därför är det många, många år sedan jag slutade rösta.


SvD: Sverige bör gå med i NATO
SvD: USA skall inte ägna tid åt vårt försvar
SvD: Rött eller blått i EU spelar ingen roll
SvD: EU borde bli mer likt USA
Webbsida: The Political Compass

Angående (det globala) bildnings- och utbildningshaveriet som jag skrivit om i tidigare inlägg, så kan jag bara applådera debattartikeln om inavel och urlakning i DN av Bo Rothstein och Mats Alvesson.    

DN: Universiteten hotar bli Sveriges nästa Pisa-haveri
UNT: Inavel kan skapa högskolehaveri
Rektors blogg: Kvalitetskris i högskolan
Adderat: Draksådd
Adderat: Näthat, nätstrid och SAP-elixir


Anm: Europaparlamentets talman, Martin Schulz, är "socialdemokrat"; EU-kommissionens ordförande, José Manuel Barroso, är "maoist"; Europeiska rådets ordförande, Herman van Rompuy är "katolsk krist-mitten-höger". Det är i rådet det är viktigt att placera "rätt" person. Gemensamt för samtliga är att ingen av dem är vald av det europeiska folket, samt att de alla är ense om det slutgiltiga målet. Oenigheten ligger i vem som skall äga makten.

1 kommentar:

  1. Slemskallarna till politiker kan ju blåsa oss hur mycket de vill, så länge folk köper sina förbannade kvällstidningar och slår på Stasi-kanalerna och sväljer all skit som svamlas. Ska de sedan ha nå´n sorts underhållning, så kör idiotkanalerna dokussåpor, kocktävlingar, Let´s Dance och övrig dynga. Inte ens sporten roar mig nämnvärt längre, då det endast handlar om pengar numera. Nå´n rik skithög köper ihop ett lag och segern är fixad, vad är det för jävla nöje? Får jag se travet på lördagar så skiter jag i resten.
    Så länge vi fritänkare är för få, så kan skitkanalerna, fulmedia och slempolitiker köra sitt race utan protester.

    Whiskey och outlawmusik lindrar åtminstone en del av skiten. Läste just ut boken "Tompall Glaser The Forgotten Outlaw"
    och det var en jävligt intressant läsning. 30$ på Amazon.com + frakt. Där kan du köpa i princip vilken omöjlig CD somhelst.

    Rock On, säger Blodis

    SvaraRadera