fredag 18 oktober 2013

DN:s osmakliga skitstövel

Vanligtvis håller jag mig ifrån den obehagliga agendatidningen Dagens Nyheter, men i dag fick jag syn på en rubrik som fick mig att tvärnita och klicka på en artikel av en skribent som jag aldrig läst något av tidigare. Rubriken var denna:



 . . . och skribenten var en person vid namn Fredrik Strage.

Denna felmonterade varelse tycks, förutom att häva ur sig ruttna osmakligheter, syssla med att hacka på hur musikvärldens aktörer klär sig och uppför sig. Enligt denne Strage är branschfolket i total avsaknad av karisma, ser ut som bankmän från Nordea och är lika trista som ett USB-minne.
Well, det må vara hur det vill med den saken, därom vet jag intet eftersom jag uteslutande ser till kvalitéer och inte till utseende.

Enligt vad jag förstår hyser Fredrik Strage uppenbarligen starka aversioner mot en känd och uppskattad, nederländsk disc jockey (DJ) vid namn Tïesto, vilken inte uppfyller de utseendekrav han ställer på en rockstjärna. Denne Tïesto tycks enligt Strage vara tråkigheten personifierad trots användning av pyroteknik på scen, och uppenbarligen anser han DJ:n vara körd oavsett vad han än skulle ta sig för:

- inte ens om bombningen av Dresden iscensattes på Summerburst skulle Tiësto likna en rockstjärna.

Jag är vanligtvis en fridsam människa som inte ens i undantagsfall förespråkar våld - annat än rent hypotetiskt, och hittills endast och uteslutande mot en eller annan s.k. journalist* - och det här är ett sådant tillfälle.

Om världen hade varit normal, vilket den inte är, så skulle DN:s chefredaktör ha tagit fullblodsidioten Strage hårt som satan i örat och givit honom en icke förvanskad historielektion. Men nu vet vi ju att dylikt inte kommer att inträffa eftersom världen inte är normal och chefredaktören heter Peter Wolodarski.






 
 
 






Som vanligt vid bombangrepp så hade ett stort antal överlevande människor, som i den demilitariserade staden Dresden nästan uteslutande bestod av åldringar, kvinnor och barn, sökt sig till vattnet: ”Massor av människor hade tagit sig ned till stränderna vid Elbe. Tiotusentals hade skyndat till grönområdena som nu var oaser i ett eldhav på 28 miljoner kvadratmeter.”  (Dresdenkommittén)

Ytterligare en varelse som förnöjs av att häckla och förminska förintelsebombningen av Dresden är den ende som kan och får skriva neger i svensk media utan att bli förföljd, bespottad och hatad. Han heter Salomon Schulman.
Tänka sig . . .


Nedladdningsbar PDF: Apocalypse 1945: The Destruction of Dresden

The Guardian 15/2 2013: I survived the bombing of Dresden and continue to believe it was a war crime

Kurt Vonnegut, Slakthus 5

Bildkällor: Dresdenkommittén, Christalbum

* Se Snyftande Staffan i Syrien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar