onsdag 12 december 2012

Medialt hyckleri

2012-12-11 kl. 01.26, exakt två år och tre månader efter att SvD publicerat TT-flashen Borg och Bildt till SD-fäste, lägger SvD ut ledaren Hot mot politiker kan inte ursäktas. Smart, jättesmart, man publicerar ledaren i trygg förvissning om att en majoritet av svenska folket sover gott vid det klockslaget, och att det vid morgonläsningen bara skummar förbi den totalt oattraktiva intetsägande och i media evigt upprepade rubriken.

Tror jag det, att de förbannade, anonyma, ledarskribenterna inte vill skylta öppet med sin delaktighet i den djävla mediekriminaliteten*. Två år och tre månader har det tagit SvD att (möjligen) begripa att  tidningen delar ansvaret för legitimering och underblåsande av det ökade hatet, det eskalerande våldet och den politiska förföljelsen av demokratiskt valda politiker och dess väljare. Det som retar mig till ursinne är att SvD citerar 2010 års sjuka uttalande av Sveriges farligaste man, psykopaten Fredrik Reinfeldt, som vore det en fullkomlig nyhet, och dessutom fördömer det. Nu. Två år och tre månader efteråt.

- Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.

Vadan detta? Det är något riktigt illavarslande och skumt med det här. Jag har svårt att tro att SvD:s skribenter har insett att demokratin är ett minne blott, och enbart kan minnas av dem som är födda före 1965. Vad skall SvD klippa till med härnäst? Det är något suspekt med det här och jag litar inte en sekund på att SvD kommit till insikt, för då borde ledarskribenten/-erna åtminstone ha beklagat sitt deltagande i mordet på demokratin och Sveriges död. Varför fördömer man inte sina egna handlingar? För det är en handling att inte stå upp för demokratiska värden och rättigheter. Det är en handling att inte försvara allas rätt att uttycka sig. Det är en handling att inte försvara allas rätt till en egen uppfattning. Det är en handling att inte försvara någons rätt att tycka "olika". Det är en handling att inte fördöma våld, oavsett vem det riktas mot. Men för motsatsen, tillämpningen och försvaret av demokratin, krävs mod och öppna ögon.

- Det är ett hot mot demokratin

- Demokratin urholkas

Känns de igen, uttalandena? Varje dag, flera gånger om dagen i årtionden har jag hört och läst dessa enfaldiga, verklighetsfrånvända uttalanden. Jag har hävdat i snart fyrtio år att Sverige är en skendemokrati. Men inte nu längre. Demokratin är död. Effektivt dödad av media, politiker och hatare.

Den ynklige, och tillika förblindade Expressenskribenten Erik Erfors är i total avsaknad av såväl mod som historisk insikt. Dock har han den goda smaken att själv erkänna sin avskyvärda ynklighet inför sin egen medverkan i demokratins död.

- Jag delar inte Linussons stolliga åsikter; jag är inte heller direkt beredd att dö för just hans rätt att uttrycka dem.

Där skiljer vi oss åt, du och jag, Erfors. Jag vet vad demokratin en gång krävde av modiga människor som dog för din och min skull. Jag är till skillnad mot dig beredd att fängslas och faktiskt gå i döden för demokratins överlevnad och existens. Du flyr, jag slåss. Kanske jag dör, men jag har åtminstone bidragit med det jag kan.

Demokratin i Sverige är död och snart begraven. Media, politiker och hatare har effektivt dödat demokratin till förmån för diktaturen. Det tog bara fyrtio år.

Är ni nöjda nu, era hycklande djävlar?


* Samtlig media, oavsett form, är delaktig. Radio, tv, papperspress, webbpress - alla är de lika skyldiga.

SvD 2 FT 2 AB 2 3 4 5 DN SR 2 R

3 kommentarer:

  1. Uteslutet att dessa självgoda hycklare inom fulmedia ens begriper själva att dom ljuger uselt, och dessutom är totalt genomskådade av fler och fler. Mycket tack vare utmärkta bloggar
    som denna, som jag alltid börjar dagen med för att hitta nå´n sorts jävla arbetsglädje i detta pissamhälle.
    Vi kommer ändå att segra till slut, säger Blodsven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajajaj, pajade jag dagen för dig med blogginlägget? Känner en släng av lite ociviliserat barbari och rödglödgande ilska? Det var absolut inte meningen.

      Klart som fan att vi kommer att segra, håll ut bara! Det dröjer inte länge nu.

      Måntro pepparkakor och whiskey funkar ihop? Vi provar, det är ju Lucia i dag.

      Adderat

      Radera
    2. Nej för helvete, jag menade naturligtvis att bloggar som din gör livet lättare. Whiskey passar till allt, och det finns ingenting som whiskey inte botar.
      Vi tar väl en bra låt till just därför, säger Blodsven.

      Highwaymen "Living Legend"

      Radera