tisdag 11 december 2012

Halal-Sverige

För några år sedan kunde vi i tv se en fullkomligt saligt dräglande och pengakåt Fredrik Reinfeldt på besök i halal-slakteriet Qibbla Halal Kött i Johanneshov. Han hyllade plågeriet och stammade lyckligt och upphetsat om hur mycket pengar det fanns att tjäna på dylikt. Dock pajades Reinfeldts extas av en, hör och häpna, vaken reporter som påpekade att islamsk slaktmetod är barbarisk. En sur Kaiser Reinfeldt fräste då:

- Aaah, men ät nåt annat då!

Jadu, Halal-Fredrik, det skulle jag gärna göra i alla fall, men det blir fan i mig svårare och svårare att hitta haram-käk i affärerna. Normalslaktad kyckling är banne mig snart omöjligt att få tag på, och finns det så är det till kilopriser snart i nivå med guld. På Coop fanns i veckan normalslaktade kycklingbröst enbart till det facila priset av 152 kronor kilot. På Lidl kunde jag, om jag velat, köpa halalslaktade kycklingbröst för 14.90 kronor per kilo, men ingen normalslaktad kyckling alls. Inte nog med att man matdiskrimineras - man skall skinnas också.

Inte märker affärerna ut att det är halal-kött heller, utan man får närgranska förpackningens baksida med läsglasögon +3 på näsan, och jodå, nog är den där - märkningen. En liten sketen symbol nere i hörnet eller en mikroskopisk text som anger "halalslaktat" eller "islamgodkänd". I somliga fall står inget alls om slaktmetod, och då utgår jag helt kallt ifrån att det är halalslaktat och låter därför bli att köpa. Att fråga personalen är meningslöst, för i de flesta fall vet de inte ens vad halalslaktat kött är för något.

Här kommer ett par exempel på hur det vanligtvis låter på samma affärer, vecka efter vecka efter vecka:

- Har ni någon kyckling som inte är halalslaktad?
- Eeeh, halal...hm, kan du friska upp mitt minne lite, jag vet inte...jag vet inte om, om vi har det.
- Jo, säger jag, ni har bara halalkött här, och det är kött från plågerislaktade djur. Jag vill inte ha det. Har ni ingen annan kyckling?
- Eeeh, näe, det här är det vi har.

- Har ni någon kyckling som inte är halalslaktad?
- Jajamensan, allt här i den långa frysdisken är vanlig kyckling.
- Nej, säger jag. Hela frysdisken här är full med fryst halalkyckling av sex fabrikat.
- Nejnejnej, allt halalkött finns i frysen där borta, säger den frysansvarige och pekar med hela handen.
- Jaså, säger jag, vad står det på påsen här då? Och här? Och här?
- Ojdåojdå, det har vi missat, säger den frysansvarige helt lögnaktigt. Det får vi ordna.
- Ja, skylta så att folk kan välja något annat om de önskar, säger jag.

Det här är verkligheten på Coop, ICA-Kvantum, Lidl, ICA-Maxi, Willys och City Gross. Och jag tror inte att butikspersonalen gör så här "på eget bevåg" som det så vackert kallas när viktualieprofitörerna fuskar och snuskar med vår mat.

Var är ni, era fega djurrättsfundamentalister? Eldar ni bara upp Scan-lastbilar och släpper ut minkar till en säker död? Gör för fan något vettigt och driv på i den här grisiga frågan istället.

Jordbruksickeminister Eskil "Pappfiguren" Erlandsson bryr jag mig inte ens om att adressera, jag tror inte han är mottaglig för någonting. Alls.

3 kommentarer:

  1. Visst fan är det lite komiskt att "djurvännerna" inte skriker sig hesa över detta jävla halalvansinne. Lika tyst från "kvinnokämparna" att motarbeta islamisternas kvinnoförtryck. Finns det mer ynkedom än dessa gaphalsar, som så fort det handlar om kamelknullare är allt plötsligt i sin ordning. Fy fan vad jag avskyr dessa totalt onödiga slemskallar.

    Kasta ner lite bacon och fläsk i rövslickarnas halaldiskar, så får vi se hur krämarna reagerar. Blir väl kameror och beväpnade vakter förstås till slut...
    Läste någonstans att guldfågelns produkter inte skulle vara halalslaktat. Fan trot...
    Fläsk, grönsaker, fisk och whiskeyn är iallafall garanterat halalfritt tack och lov.

    Dagens musiktips: Mickey Gilley "tour memory ain´t what it used to be" live

    Mickey är kusin med Jerry Lee Lewis, och oxå en jävel på pianot...
    Rock On säger Blodsven

    SvaraRadera
  2. Jo, nog blir man förbannad när aktivistbanditerna sitter och trycker under minkburar och scan-lastbilar istället för att agera mot halalsmörjan. Fega kräk är vad de är. Men det gick bra att trakassera butiksinnehavaren till den enda vettiga ytterplaggsbutiken i stan. De envetna jävlarna höll på i flera år och kastade målarfärg på kläder, slog sönder skyltfönstren och förstörde allt de kunde. Snacka om IQ 32 . . . lägre än en mås.

    Guldfågeln andas inte ett ord om slaktmetod på sin hemsida, bara att fåglarna garanterat är slaktade i Sverige, vilket helt saknar betydelse. Kronfågel anger att Ivars kyckling är halal-slaktad, men i övrigt ingenting. Fläsk och korv kan man väl lita på än så länge, haram som det är med gris. Men hur är det med fisk?

    I vanlig ordning kanonmusik, tackar för den. Lägger in i Spotify allt eftersom.

    Adderat

    SvaraRadera
  3. Jag litar på att alla som halalslaktar skriver det, just för att måltavlorna för slaktmetoden ska veta. Jag har alltså inte sett någon anledning till varför det inte skulle skrivas, vet någon?

    Annars har jag noterat att uppe norr är det just bara danskslaktat som är halal.

    SvaraRadera