lördag 10 november 2012

Det svenska okunskapssamhället

I SR-programmet Konflikt har man tydligen haft en debatt om vad som enligt alla profeter skulle bli Europas bästa skola men inte alls blev det. Ja, det handlar givetvis om den svenska (multikulturella) skolan. Jag har inte lyssnat på inslaget men jag har läst det korta textreferatet som är publicerat om själva debatten. Och önskar att jag låtit bli.

Den SR-skribent som fått det delikata uppdraget att sammanfatta debatten om kunskapsraset i den svenska skolan tar upp, som vore det ett problem, att studenter på högskole- och universitetsnivå saknar grundläggande och nödvändiga baskunskaper, som t.ex. förmågan att läsa och skriva, me... 

- Wooyyyyh! Sluta skrika åt mig! Jajaja, det är klart att du blir bestört och tycker att det är ett JÄTTEallvarligt problem men, sorry babe, det tycker faktisk nästan ingen annan. Undertecknad tyckte också, för läänge, läänge sedan att det var, inte bara ett problem, utan ett gigantiskt systemfel i multi-mega-skandalformat som var fullkomligt oacceptabelt. Det fick absolut inte sopas under mattan utan krävde (för fan) åtgärder. Det var jag nästan helt ensam om att tycka. Betongarslena i den såväl nära som mer "fjärran" omgivningen tyckte inte det. Vaddå för problem? Svenska studenter var ju bäst i världen. På allt.

Har du lugnat ner dig? Slutat skrika åt mig? Bra, det är bara att du inser på en gång att det finns  anledningar till att man hellre förnekar sig blå, sänker kraven och producerar fram hel- och halvpuckade analfabeter med universitetsexamina än erkänner att det finns ett problem. Jag tänker inte gå in på anledningarna, men de är allt annat än okända. Några som kan nämnas bara som hastigast är: pengar, inkompetens, politik, fusk, svågerpolitik, pengar, kunskapsras, bristande insyn och kontroll, pengar, kotterier och pengar. Jag gissar att ungefär samma orsaker torde gälla även på grundskole- och gymnasienivå.

Okej, nu när du coolat ner dig så fortsätter jag där jag blev avbruten.

...men att skribenten själv, vilken förmodligen är utexaminerad från en svensk desinformationsutbildning, inte klarar av att skriva ett begripligt textsjok i publicerbart skick. Det är jävligt ironiskt att den som skriver om att studenter inte kan skriva, inte själv klarar av att formulera en text eller ens att korrekt stava ordet rättstavning. Läs det korta, bedrövligt formulerade, citatet nedan.

När Konflikts Lotten Collin träffar Jenny Madestam, forskare och lektor i statsvetenskap vid Stockholms Universitet, berättar hon många nya studenter har problem med problemlösning och tom med rättsstavning. Det är verkligen oroande när många av de kommer att utgöra framtidens statsförvaltning.

Resten av det usla inslaget kan du (tyvärr) läsa här.

Vilka slutsatser kan du dra av texten,* förutom att den aldrig borde ha publicerats i det här skicket?  Och ja, jag skrev slutsatser.


* Nej, skribenten har inte läs- och skrivsvårigheter. Det är en helt annan sak.

FT

4 kommentarer:

  1. Thank you for every other fantastic article. The
    place else could anybody get that type of info in such a perfect manner of writing?
    I've a presentation subsequent week, and I am at the search for such info.
    My blog : nfl streaming

    SvaraRadera
  2. Vem tusan ska bli lärare i framtiden, eller rättare sagt: hur många procent som egentligen tillhör begåvningsreserven kommer att gå ut från Lärarhögkolan?

    Jag menar, säg att vi har "Emma Svensson", 23 år, 1.58 lång, som efter att inte ha kommit in på någon annan utbildning, nu gör lärardebut på en skola i ett berikarområde och möts av hälsningsfrasen "Fucking hora".

    Bara för 40 år sedan låg en lärarlön på nästan samma nivå som vad en riksdagsledamot tjänade (jag tror att det skilde 10 procent).

    Det räcker att tillhöra begåvningsreserven för att inse vilken katastrof vi går emot!

    SvaraRadera
  3. Hej Peter, och tack för din kommentar! Jo, man undrar vad Emma skall ta sig till i en sådan miljö...

    Katastrof är inte ord nog för vad som pågår. Du skulle ha sett vad som vällde in till universiteten efter att "Kunskapslyftet" härjat loss på 1990-talet. Studieförbund, komvux och kreti och pleti hade "utbildat" folk och delat ut glädjebetyg. Att "studenterna" inte kunde läsa, skriva eller räkna var inte så noga. Ojojoj, det var fruktansvärt.

    Vad gäller lönen så kan jag upplysa om att en oduglig, illitterat riksdagsledamot har högre lön än en universitetslektor. Vad lärare i grundskolan och på gymnasiet än har så är det för lite.

    Mvh
    Adderat

    SvaraRadera
  4. Det finns en "klassisk" uppsats, skriven av en blivande lärare på någon av våra fina Lärarhögskolor, som publicerades i en av dagstidningarna för några år sedan. Det såg ut som en tolvåring hade skrivit den ... Jag tror att den blivande läraren skulle börja undervisa på det som förr kallades Mellanstadiet.

    SvaraRadera