lördag 20 oktober 2012

Monetär maktkamp


I snart fyra års tid har jag envist hävdat att den så kallade ekonomiska krisen är en konstruerad historia, vilket jag hävdar att de flesta s.k. ekonomiska kriser är - konstruerade alltså. Kriser är ingenting som uppstår utan vidare, utan marknadens svängningar och rörelser är resultaten av det fåtal människor som har möjlighet att manövrera och manipulera, sänka och krossa (globala) ekonomier. De är det fåtal människor som i praktiken kan sägas äga världens ekonomier, marknaden.

Jag resonerade i blogginlägget Monetär mardröm á la Merkel det vansinniga i att i stort sett steg för steg återupprepa misstagen från 1929 års finanskris med efterföljande världesdepression. Då, som nu, handlade det om en privat finanskris som övergick till att bli en offentlig skuldkris, och det är vi, verklighetens folk, som skall stå för fiolerna genom åtstramning på åtstramning på åtstramning och skattehöjningar. Man kör samma taktik nu som man gjorde 1929, med ett undantag: den här gången skall bankerna räddas från att gå omkull. Därav ett ymnighetshorn som saknar motstycke i den grekiska mytologin, och får det svenska riksbanksemblemet att te sig som ett perverst skämt.

Mellan december 2011 och juni 2012 lånade Europeiska centralbanken (ECB) ut den svindlande summan av ettusen miljarder euro till privata banker i Europa - utan att villkora hur eller vad bankerna fick använda pengarna till. Jag ägnade icke försumbar tid på att leta mig fram till en valutaomräknare som klarade så stora tal för att kunna få fram hur mycket ettusen miljarder euro var i svenska kronor. ECB hade på mindre än sex månader lånat ut följande belopp till de europeiska bankerna:

8 467 499 999 999 SEK

Åtta biljoner fyrahundrasextiosju miljarder fyrahundranittionio miljoner niohundranittioniotusen SEK. (Kurs enligt den 27/6 2012, Swedbank.) Pengar som inte finns och inte har funnits.

Nu ikväll såg jag ett otroligt intressant nyhetsinslag på den i USA och Europa blockerade tv-kanalen Press TV, i vilket jag får expertstöd för min envishet angående falsarierna kring den s.k. krisen och agendan -orna bakom den så kallade bankunionen. I blogginlägget Bildt och Füle fläskar på tog jag upp den forne federationsmotståndaren José Manuel Barrosos helomvändning i frågan och hans argument att en federation ger mer makt. Jag ansåg att det hade varit intressant om señor Barroso även hade avslöjat mer makt för vem, och varför. Jag visste och vet, men jag var inte så säker på att han visste. Faktiskt tror jag inte att Barroso fattar något alls, utan bara gör som han blir tillsagd att göra. Hmm, en ledtråd kan jag bjussa på och det är: Bretton Woodssystemet.

Varsågod och tag del av ett ytterst intressant inslag och en professionell analys av den europeiska/globala dubbelrötan. Allt sägs inte, men jag utgår helt kallt ifrån att Paul Craig Roberts  har full koll på vad som egentligen pågår. Det syns nämligen på honom. Medverkar gör förutom Paul Craig Roberts, även Simon Dixon och Shabbir Razvi.

Och till er som tror att den s.k. krisen är över säger jag som jag sagt förut: you ain't seen nothing yet.


Via URL:  PressTV, YouTube

AB DN 2 3 4 5 SvD 2 3 4 5 6 7 8 SR 2 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar