söndag 20 maj 2012

Gotländskt självmål

Jag läste nyss en intressant artikel på Fria Tider om Jenny Persson, gästkrönikör på Hela Gotland, och  naturligtvis var jag tvungen att snarast bege mig till Gotland för att läsa krönikan Människor måste kunna leva tillsammans.

Det må jag säga var ett präktigt självmål! Perssons krönika alltså. Och jag saknar nästan ord - men definitivt ork - för att beskriva den textuella spyan. Helt klart är dock att Jenny Persson direkt kvalar in på hat- psykos- och demokratofoblistan där Aftonbladet paraderar i toppen med Anders "Skjutarn" Lindberg, Daniel "Traumat" Svedin och krönikören Lena "Pisslandet" Sundström på delad förstaplats. På delad andraplats följer Maria "Depressionen" Sveland och Lisa "Bloggsörjan" Bjurwald.* Dock kommer Jenny Persson in först på jumboplatsen enär hon sett ur skrivtekniskt och språkligt perspektiv inte har gått ut första klass ännu.

En som däremot torde ha gått ut första klass är redaktionschef och ansvarig utgivare Patrik Annerud, och hur fan han har kunnat tillåta publicering av dylik kontradiktorisk, amatörmässig och oprofessionell smörja är för mig en gåta. Men jag hoppas att Annerud får krönikan i en rejäl retur rätt i plåten.

Vi andra kan lugnt luta oss tillbaka, lägga upp fötterna och fortsätta att betrakta hur farbror Newtons tredje rörelselag fungerar. Alltså, den är nästan oanständigt oomkullrunkelig. Rörelselagen alltså.


* Expos hatretoriker har en alldeles egen lista då de vid en jämförelse får de flesta andra skribenter att förblekna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar