söndag 1 april 2012

Aschbergs list

.
Frälsningssoldater, skattebetalare, skribenter, volontärer,vänsterpartister, agnostiker, chefredaktörer, realister, styrelseledamöter, curlingmammor, journalister, kristna, måttlighetsdrickare, serietecknare, ideellt arbetande, invandringskritiska, flöjtister, producenter. Ja, listan kan göras lång, men jag nöjer mig med att räkna upp några av de kategorier som Robert "Käften" Aschberg inte listade i sin  kolumndrapa om Sverigedemokraterna i fredagens Aftonblad.

De i huvudsak preferensstyrda kategorier Aschberg listat är inte intressanta i sig, inte heller varför han valt ut just dem - även om en och annan säkert kommer att göra försök till kvasipsykologiska analyser. Nej, det som är intressant, och det gäller alltid, är det som inte nämns. Oftast är det just det utelämnade, det undertryckta, det osagda, som säger något om avsändaren, och som denne (- nej, över min döda kropp jag skriver hen!) sällan eller aldrig reflekterar över. Och du som läser det här inlägget kan ju reflektera över varför jag, utifrån Aschbergs listning, valde de kategorier jag gjorde. För naturligtvis finns det samband, men vilket eller vilka får du lista ut själv.

Mänsklighetschauvinisten Robert Aschberg höjer rösten alltmer, blir allt aggressivare med åren och de griniga tolkningsföreträdena står som spön i backen. Han är, likt Jan "Egot" Guillou, en patetisk "jag-var-en-gång-figur", en föredetting, som maniskt kastar sig över sina hatobjekt, förföljer dem, är fixerad vid att de skall krossas, och hela världen skall se på. Allt i tron att de fortfarande når upp till flydda tiders "storhet".


Till flydda tider återgår
Min tanke än så gärna,
Mig vinkar från förflutna år
Så mången vänlig stjärna.
Välan, vem följer nu mitt tåg
Till Näsijärvis dunkla våg?

Fänrik Stål, J.L. Runeberg


Robert Aschberg och hans åldrande gelikar mäktar inte med den overkligt overkliga verklighet vi lever i i dag. De blundar och förnekar, döljer och desinformerar, ljuger och propagerar. Precis som  fienden alltid gjort.

Robert Aschbergs tåg går inte till Näsijärvi, men väl till den elefantkyrkogård där föredettingarna samlas för att utkämpa sina sista strider innan de dör. Här är den belägen.

Vila i frid!


AB AP FT SvD 2 3 4 SR SVT EXP R1

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet...
    Svenska politiker, mediaredaktioner och journalister har ett personligt ansvar flr att informera sig och TA STÄLLNING så att en verklighetsanpassad politik och journalistik som är sanningsenlig kan komma! En bra början kan vara att se ett sånt här klipp - http://www.youtube.com/watch?v=94vjX51cyrY&feature=player_embedded

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym, och varmt tack för din kommentar! Jag håller med dig till 100%. Viktigt är också att medborgarna hjälps åt och belyser förräderierna, d.v.s. offentligt drar ner brallorna på, och pekar finger åt media och politiker när de mörkar och desinformerar.

      Tack för länken du bifogat! Michael Coren är en sunt funtad person som inte har några problem med att kalla en spade för en spade, om man säger så. Mycket sevärt inslag som rekommenderas.

      Mvh
      Adderat

      Radera