tisdag 10 januari 2012

Människojakt

.
Det blir bara knepigare och knepigare . . . det där med den invandrade arbetskraften, alltså.

För ett tag sedan skrev jag om min arbetskraftsförvirring i blogginlägget - Hallå Ullenhag!, i vilket jag undrade varför i hela friden Skanova raggar upp 80 tekniker i Polen och Lettland istället för plocka åt sig 80 stycken på hemmaplan. Enligt vissa tungor är ju Sverige så nedlusat av invandrade begåvningar  att det bara är att beställa de man vill ha så levereras de till dörren.

I dag späddes min förvirring på ytterligare då jag läste i en artikel på Ekot att folktandvården i Dalarna  packade väskorna och åkte på jaktresa till Portugal för att jaga tandläkare, eftersom det råder stor brist på tandläkare i Sverige. Man hade inte - alla invandrade storbegåvningar till trots - lyckats få tag i en enda tandläkare. Dock var jaktlyckan till synes god i Portugal då man lyckades fälla 10 byten som man medförde på återresan till Sverige.

Okay, vi kan alltså konstatera att den massimporterade arbetskraften således inte innefattar några tekniker eller tandläkare.

Fullkomligt makalöst!

Vad månne saknas mer i nämnda skara, tro? Ja, det vill säga, förutom läs- och skrivkunniga alltså . . .


SvD 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar