måndag 9 januari 2012

Koleriska hatare

.
På SvD:s ledarsida publiceras i dag Claes Arvidssons något märkliga "nyhetsnotis" Sluta med bidrag till hatet i vilken han tar upp att regeringens mest anonyma, icke-arbetande minister - Nyamko Sabuni - nu har uppdragit åt statliga Ungdomsstyrelsen att skärpa rutinerna för utbetalning av bidrag.

Som du säkert minns så blev det i somras ett fruktansvärt rabalder efter att SvD:s ledarskribent Per Gudmundson i en ledare avslöjat hur statliga Ungdomsstyrelsen frikostigt och okritiskt strösslade skattemedel i form av bidrag över antidemokratiska och hatiska muslimska organisationer som på sina hemsidor uppmanar (-de) sina muslimska medlemmar att bl.a. hata och döda alla icke-muslimer och homosexuella. 

Nåväl inslaget som Claes Arvidsson (inte) refererar till i dagens "ledare" är ett nyhetsinslag i gårdagens ( 8/1 -12)  Ekosändning Ungdomsstyrelsen ska se över regler för bidrag, och i den tas bland annat upp hur en man trakasserades för sin homosexualitet inom  pingströrelsen. Inte med ett ord nämner man att det i huvdsak handlade om muslimska organisationer som öppet på sina hemsidor uppmanar (-de) medlemmarna att hata och döda. Efter avslöjandet läste jag själv på hatsajterna och såg att innehållet överensstämde helt och hållet med det återgivna.

I ekot nämner man sist i inslaget helt kort något om de "religiösa organisationer" som extragranskades efter avslöjandet, och på frågan hur det gick, om de skulle återbetala bidragen, svarar Ungdomsstyrelsens Fredrik Wikström

– Vi kunde inte se några brister i deras ansökningar eller redovisningar, så de har fortsatt bidrag.

Samma svar fick jag i retur per e-post i somras då jag skrev till Ungdomsstyrelsen och krävde att de skulle återkräva de skattemedel som staten konfiskerat av mig och som delats ut till dessa odemokratiska, politisk-religösa, fientliga hatorganisationer.

Svaret är i sig inte upprörande då dessa muslimska hatorgansisationer och andra som t.ex. Expo och AFA precis som t.ex. det nyinrättade förbundet Kopimisterna sett till att, på papperet, uppfylla de uppställda kriterier som anges för ansökan av bidrag/medlemskap eller vad nu ansökan gäller. Samma tillvägagångssätt gäller för ansökningar av t.ex. forskningsmedel. Men vad som sedan sker bakom draperierna efter ansökningar av olika slag beviljats - ja, det mina vänner är en helt annan sak.


Se även:

Skr. 2010/11:145, punkt 49. Redovisning av fördelning av medel ur Allmänna Arvsfonden.

Birgitta Olsson, Justitiedepartementet 9/12 2011, om Handlingsplan för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism

ESV: Regleringsbrev Ungdomsstyrelsen 2012

DN FT

4 kommentarer:

  1. Kopimister som hatorganisation? Du verkar ha det synnerligen lågt i tak då...

    SvaraRadera
  2. NiAi 22:34: Tack för din kommentar! Nej, det menar jag inte, utan det är nog min formulering som skall ses över. Jag menade att, oavsett man söker medlemskap, bidrag eller annat "bara" behöver se till att på papperet uppfylla kriterierna som finns uppställda för en ansökan. Spelar ingen roll om det är en ridklubb, religion eller antidemokratisk organisation.

    Mvh
    Adderat

    SvaraRadera
  3. Undrar då vilka bidrag man skulle kunna mjölka ut om man skapade en ny religion som grundar sig på islams källor men där "idoldyrkare", "kristna" och "judar" har bytts ut mot "muslimer".

    Skulle man bli miljonär eller få livstid för hets mot folkgrupp?

    SvaraRadera
  4. Sture, 20:27: Tack för din kommentar! Men hördu, nu satte du mig på det hala. Jag får läsa på juridiken så återkommer jag inom kort :-)

    Mvh
    Adderat

    SvaraRadera